Blog

Waarom krijg ik zo weinig bezoekers om mijn site?

Waarom krijg ik zo weinig bezoekers om mijn site?

Je vraagt je misschien wel eens af: ik sta met een bepaald trefwoord best hoog in Google (1e pagina) maar toch krijg je weinig of geen bezoekers op deze pagina.

Dat kan dan met twee zaken te maken hebben:

  1. De titel van je pagina waar Google naar verwijst, beschrijft niet datgene waar men middels dat trefwoord naar zocht. Ga maar eens van jezelf uit. Als je iets zoekt en je komt een titel van een pagina in je resutaten van Google tegen die niet het antwoord op jouw vraag geeft of niet met je zoekterm matched, ben al gauw geneigd deze over te slaan en niet aan te klikken. Deze pagina heeft dan in ieder geval voor jou geen raakvlakken en zal de website-eigenaar dan ook van jou geen bezoek krijgen.
  2. De beschrijving onder deze titel, de zogenaamde metabeschrijving, bevat een aantal opgesomde woorden, is het niet goed leesbaar en / of niet passend bij je zoekterm(en). Hiervoor geldt eigenlijk het zelfde als bij punt 1. De bezoeker ziet geen raakvlakken met zijn zoekopdracht en slaat het zoekresultaat over.

Het is dus van groot belang dat deze beide punten zeer goed aansluiten bij het onderwerp en de inhoud van de pagina waar ze naar verwijzen. De titel valt het snelst op maar is meetsal nog wel rakend aan de zoekterm. Maar voor de metabeschrijving kan dat heel anders uitpakken. Hierbij zal een zoekmachine het volgende bekijken en uitvoeren tijdens het bezoek aan je website:

  • Wanneer er een losse metabeschrijving bestaat voor de pagina waarnaar verwezen wordt, dan wordt deze door de zoekmachine opgenomen bij de pagina in de database van de zoekmachine. Deze komt dan onder de titel in het resultaat te staan.
  • Wanneer deze losse metabeschrijving niet bestaat, dan zal de zoekmachine de eertse regel(s) uit je pagina halen en deze onder het zoekresutaat plaatsen. Het nadeel hiervan is dus dat die eerste regels nu eenmaal niet altijd mooi beschrijven waar deze pagina over gaat. Soms is er helemaal geen raakvlak te vinden in deze eerste regels.

Zorg er dus ten eerste voor dat je bij elke pagina een pakkende, korte beschrijving invult in het daarvoor bestemde onderdeel in je pagina. Deze pakkende zin moet over de pagina gaan en ook bezoekers aanzetten om echt te klikken. Dus het moet een kietelende, teasende tekst zijn. Spoor ze aan door de bezoeker nieuwsgierig te maken.
Ten tweede is het nog erg belangrijk: zorg dat elke pagina een unieke titel en een unieke metabeschrijving heeft. De zoekmachines haten dubbele content en zullen deze nl. ook niet goed in hun lijsten weergeven.


Onze klanten blij maken, daar doen we het voor!

Kunnen we jou ook blij maken?

Onze klanten blij maken, daar doen we het voor

Wat klanten schrijven